Laihdutus

KILOT ALAS JA KUNTO YLÖS ?!!

16.2.2016
kuva

Taina 41 vuotta, 165 cm, pa 89 kg. Istumatyö. Aviossa, kaksi lasta 10 ja 12 vuotiaat. Taina ei tupakoi, alkoa harvoin.

lääkäri – miten voin auttaa ?

potilas – en syö juuri mitään, olen pienentänyt annoksia, lisännyt kasviksia, vähentänyt rasvaa, tehnyt sitä ja tätä ja töissä otan aina kala-aterian ja taas salaattia, silti ei kilot tipu, jos tuskalla saan pari kolme kiloa pois niin viikko pari ja ne on takasin, jos ei enempikin. Liikun kyllä, käyn kävelemässä pari kolme kertaa viikossa, joskus käyn jumpalla.

L – onko sinulta otettu milloin otettu labrakokeet ja oliko ne kunnossa ?

P – on otettu mutta kilpirauhaskokeita ei, luin netistä että minun oireet voisi sopia kilpirauhasen vajaatoimintaan ja siksi en myöskään laihdu.

L – onko jotain muuta ongelmaa kuin se että paino ei putoa. Oletko väsynyt ? Lähteekö hiuksia tavallista enempi ? Onko iho kuiva ? Toimiiko suoli laiskasti ? Paleletko helposti ?

P – no juuri nuo kaikki oireet minulla on myöskin eli voitasko ottaa ne kilpirauhaskokeet ?

L -nuo oireet ovat kysyttäessä lähes jokaisella ikäiselläsi naisella ja kyllä miehilläkin. Etenkin talviaikaan nuo oireet tuntuvat vaivaavan tosi monia. Usein ei kuitenkaan ole kysymys kilpirauhasen vajaatoiminnasta, vaan elämän vääristä valinnoista. Uusiksi menisi ruokavalio ja liikunta, ja etenkin ASENNE. Oikea ruokavalio ei ole IHMEDIETTI sitä tai tätä vaan oikealla rytmillä syöminen ja oikeita ruoka-aineita käyttäen ja tiettyjä asioita välttäen. Ensin toki otetaan ne kilpirauhaskokeet ja käydään läpi mitä muita kokeita on aiemmin otettu ja miltä ne näyttävät. Kuuntelen sydämen ja keuhkot, painelen kilpirauhasen, katsotaan verenpaine. jalkojen mahdollinen turvotus, mitataan vyötärön ympärys. Ensi kerraksi tee ” ruokapäiväkirja ” eli kirjaa kolmen päivän ajalta kaikki mitä syöt ja juot, joka suupala ylös ja minkälaista juustoa, paljon siinä on rasvaa, monta siivua leivälle jne, ihan kaikki ylös. Sitten tehdään riskikartoitus eli sinun riski sairastua sydänsairauteen nyt ja sitten kun olet totettanut elämäntapamuutokset.

Sitten seuraavalla kerralla käymme sen yhdessä läpi ja teemme sinulle ruokavalio-ohjelman lähtökohtana SINÄ, ne mahdollisuudet sinun aikataulun ja voimavarojen puitteissa kun se on mahdollista. Muutetaan vain siten että voisit sanoa että voit elää sen kanssa loppuelämäsi. Ruokavaliota pitää sitten noudattaa, ensin tehdään kahden kuukauden ohjelma ja sitten katsotaan mihin on päästy ja kuinka olet onnistunut. ” Karkkipäivät ” tai mättöpäivät kuin nyt haluaa ne nimetä on toki myös ohjelmoitava mukaan, niillä on henkinen mutta myös ihan fysiologinen merkitys. Lähdetään sinun tämän hetken tilanteesta rakentamaan sinulle räätälöityä ohjelmaa, sellaista mikä on myös realistista toteuttaa. Kilot ei karise itsestään tyyliin juo tätä ja tuota niin johan laihdut, vaan syömällä ja itsekurilla ja oikealla asenteella. Laitamme välitavoitteita ja olemme sähköpostitse tai puhelimitse yhteydessä joka viikko, halauan tietää miten edistyt ja miten voit !

Samalla istunnolla käymme läpi liikuntapuolen, kävely on se mistä tykkäät, kuinka paljon ja kuinka usein haluaisit tehdä kävelylenkkejä viikossa. Sitten olisi se toinen puoli eli lihasreeni- ja huolto. Kuinka paljon päivässä ja monena päivänä viikossa olet valmis satsaamaan siihen aikaa ? 5 – 15 – 20 min ? Sinä päätät paljon ja yhdessä mietimme mitä liikkeitä voisit tehdä, alkuun riittää vaikka pari kolme liikettä päivässä ja vaikka se 10 min, sitten niitä voidaan lisätä sinun voimavarojesi ja TAHTOSI mukaan.

On helpomaa toteutta elämän muutosta kun sinulla on omassa vihkossa joka päivälle ruokavalio- ja liikuntaohje päivitettynä, sitten sinun tehtäväsi on pysyä siinä, minä olen vain asiantunija ja haluan auttaa sinua pääsemään eteenpäin valitsemallasi tiellä.

Tainan ensikäynnistä on kulunut 2 viikkoa, hyvin on lähtenyt käyntiin vaikka vain yksi kg painoa lähtenyt mutta se on ihan riittävä tahti. Olon sanoo oelvan jo nyt keyemmän ja ennenkaikkea mieli on korkealla, nyt oikeesti tehdään jotakin ! Kotireeniliikkeet ovat sujuneet hyvin ja hän on pysynyt sovitussa ohjelmassa. Ensimmäinen mässypäivä on perjantaina, mahtaa olla sekin mahtava tunne kun saa syödä niitä herkkuja mitä ennen söi monta kertaa viikossa ! Tainan kilpirauhaskokeet oli muuten normaalit.

Arkiliikunnallakin kuten kävely ja lihasreeni- ja huolto kotona vaikka vain vähäisen silläkin pärjää pitkälle jos sitä on tarpeeksi usein. Sen ei tarvitse olla LIIKUNTAHARRASTUS vaan terveyttä ylläpitävää toimintaa kuten hampaiden pesu.

Tämänmoinen keskustelu on yleislääkärille, voi sanoa päivittäistä.  Tähän tulee vielä päälle selkä- ja jalkavaivaset ja muut tuki- ja liikuntaelinoireiset joissa perussyynä VOI olla sama eli väärä ruokavalio ja vähäinen liikunta >> ylipaino ja sen tuomat ongelmat.

Tätä on vain niin vaikea saada menemään kenenkään tajuntaan, etsitään syytä milloin mistäkin ja väärästä paikasta. Tämä on kuin alkoholismi. Kun tunnustetaan että syön väärin, en liiku tarpeeksi, olen lihava ja voin huonosti niin siitä lähtee muutos. Joka haluaa olla ylipainoinen, ei heitä tarvitse syyllistää, toki on kerrottava terveysriskit mitä ylipaino tuo tullessaan kuten sydän- ja verisuonisairaudet ja diabetes, mutta jokainen kantaa itse läskinsä ja on sellainen kuin itse haluaa olla. Mutta jos itse kokee että HALUAA tehdä jotakin ylipainollensa tai huonolle kunnollensa, niin silloin on tehtävä ASENNEMUUTOS, siitä kaikki lähtee liikkeelle.

 

Kysymyksi, kommetteja, SANA ON VAPAA !

 

hannele

 

 

Sinua saattaa myös kiinnostaa

4 Kommenttia

  • Reply Minna 18.2.2016 at 13:13

    Vielä ( 51 v) haluaisin minäkin kokea sen onnistumisen ilon ja tyytyväisyyden riemun! Takana on niin pussikeittoa, kaalikeittoa kun jutan rahkaa ja kanaa… Elämänilo ei saisi olla kiinni kiloista, mutta valitettavasti se painaa kirjaimellisesti painavana jumpsutuksena takaraivossa. Vaikka kuinka päätän, että minä olen minä, tällaisenaan hyvä, silti tulee aina se sunnuntai-iltaa seuraava maanantai, jolloin alkaa se ”viimeinen” yritys.

    • Reply Hannele Vahantila 27.2.2016 at 15:22

      Moikka !
      Ruokavalio-ohjelma 50 €
      Reeniohjelma 50 €

      Yht 99 € jos tehdään molemmat.
      Ohjemat 2 kuukauden ajaksi. Henk.koht.yhteydenpito PT:n kanssa viikottain. Lab alussa ja lopussa, sokeri ja kolesterolipaketti maksutta.

      Hannele

  • Reply Hannele Vahantila 18.2.2016 at 13:43

    Heippa Minna, kiitos kommentista. Minä olen sitä mieltä että jos et ole tyytyväinen itseesi sillon on tehtävä jotakin asialle! Se ei kyllä tulemaan helppoa niinkuin ei mikään elämässä jos haluaa jotain saavuttaa. Se kyllä todella koskee iläväkyllä myös painon pudotusta. Ehkä kanarahka ruokavalio on kuitenkin lähempänä totuutta kuin pussikeittosydeemit. Tarvitset henkilökohtaisen ruokavalio ohjelma joka olisi sellainem että pystyt sitä noudattamaan vaikka loppuelämän ! Soita alfaan tonille ja kysy voisiko hän tehdä sinulle sen ohjalman…

    hannele

  • Reply Minna 27.2.2016 at 11:35

    Totta, näin se on. Henkilökohtainen ohjelma, mitä se maksaisi, minkälaisella ajanjaksolla? Minkälaisilla kokeilla ja testeillä?

  • Vastaa