Sairaudet

SAATKO TARPEEKSI D-VITAMIINIA ?

15.7.2016
16

D-vitamiini tuo mahtava ihmisen ystävä, siitä on moneen. Sen terveysvaikutukset ovat kiistattomat ja sen on edelleen jatkuvan tukimuksen kohde ja ollut jo kauan. Ehkä eniten vitamiinitutkimuksia on juuri D-vitamiinin ympärillä. Se ehkäisee osteoporoosia ja infektioita. Sodan jälkeen saatiin kulkutaudit kuriin D-vitamiinilisällä, silloin sitä käytettiin suuria annoksia. Samoin riisitauti on Suomessa saatu kuriin D-vitamiinilla.
Suomessa on vuosikymmeniä lisätty D-vitamiinia maitotuotteisiin koska täällä pohjolassa on kesä niin lyhyt ja siksi sitä ei ehdi muodostua tarpeeksi pelkän auringon voimalla. Ruuasta sitä saa pääasiassa kalasta. On niitä jotka ovat kalalle allergisia tai niitä joilla on tiukka kasvisruokavalio, heidän ainakin on otettava D-vitamiini purkista.

D-vitamiini suositukset ovat Suomessa liian alhaiset. 50 ug päivässä on mielestäni minimiannos, talvella voidaan ottaa jopa 100 ug että takaamme riittävän D-vitamiinin saannin.Tavoitetaso veressä olisi yli 75 nmol/l.

Tutkimusten mukaan on mahdollista että D-vitamiinista olisi hyötyä myös sokeritaudin, syövän, verenkiertotautien, hermoston rappeumatautien ( esim MS ) ja ihosairauksien ( esim psoriasis ) ehkäisyssä. Lisätietoa saadaan sitä mukaan kun suuria tutkimusotoksia valmistuu. Tällä hetkellä on aavistus että näissä monissa sairauksissa D-vitamiinilla olisi suuri merkitys mutta sen todistaminen on vaikeaa.

Suuri ongelma on juuri kansantauti osteoporoosi. Se on yhteiskunnalle kallis ja yksilölle tuskallinen. Yhden murtuman hoito maksaa paljon ja joskus käy niin että lonkkamurtuman saanut ikäihminen joutuu jäämään laitoshoitoon loppuelämäkseen. Vanhemman väestön D-vitamiinin saanti ihosta on alentunut. Vitamiinin tuotanto on 70-vuotiaalla noin 30 % nuoremman henkilön tuotannosta. D-vitamiinilisä on otettu käyttöön laitoshoidossa olevilla vanhuksilla, usein se vain tulee vuosikymmeniä myöhässä.

Veren D-vitamiini pitoisuus tulisi mitata useammin ja suomalaisten viitearvojen ( 40-80 nmol/l ) sijaan tulisi korostaa tavoitearvoa yli 75 nmol/l. Tämä on riittävä pitoisuus ehkäisemään osteoporoosia.
D-vitamiinin tabletteina annettu lisä tulisi määrittää yksilöllisesti mittauksen perusteella. Tällöin saadaan määriteltyä annos 25 – 100 ug päivässä.

Itse uskon D-vitamiinin voimaan. Vaikka syön usein kalaa, otan silti D-vitamiinia purkista, kesäisin 50 ug ja muina aikoina 100 ug päivässä. Vitamiinimittauksen perusteella D-vitamiinitasoni on aina yli 75 nmol ja voin hyvin :)

Hannele

Sinua saattaa myös kiinnostaa

Ei kommentteja

Vastaa