Laihdutus, Liikunta, Terveys

Taistellen eroon vatsamakkaroista !

20.8.2017
IMG_3002

10 kiloa ylipainoa ! Kun se tulisikin kerralla niin se hätkähdyttäisi mutta kilot hiipivät salaa vuosien saatossa ja niihin pikkuhiljaa tottuu, vararengas vyötäröllä kasvaa ja vaatekoko muuttuu M >> L tai vieläkin suuremmaksi.
Jos vatsamakkaroista haluaa eroon, on tehtävä vakaa pätös taistella liikakilot pois, ilman motivaatiota homma lysähtää kasaan tai tilanne palaa jonkin ajan kuluttua ennalleen. Omakohtainen kokemus että pysyvä painonpudotus ja sen pitäminen on todella vaikeaa jos on herkkusuu ja ruoka maistuu.
Mahdotonta se ei ole, kaikki me tiedämme kuinka pitäisi syödä ja liikkua mutta toteutus on yllättävän vaikeaa, niinkuin on alkoholin, pelaamisen tai tupakankin lopetus. Mikä pahe kelläkin.
Laihduttajat ovat usein ” ikuisia ” eli kaikki mahdolliset ruokavaliot ja hokkuspokkukset on kokeiltu ja aina ne kilot tulee takaisin. Tuntuu epätoivoiselta kun aina palataan samaan kuvioon, paino nousee ja liikunta jää.
Kysymyksessä ei olekaan vain ruokavalio ja liikunta vaan koko elämänasenne täytyy muuttua. Syömme elääksemme emme elä syödäksemme, liikumme että pysyisimme terveinä jatkossakin. Se miten elämme nyt vaikuttaa siihen miten voimme 10 vuoden kuluttua. Keskivartalolihavuus on nousussa koska syömme enemmän kuin kulutamme. Lihavia kasvissyöjiä ei ole. Liikalihavuus ei ole pelkkä esteettinen haitta vaan selvä terveysvaara. Etenkin sydän- ja verisuonisairaudet sekä diabetes ovat lisääntyneet sitä mukaa kuin suomalaiset ovat lihoneet. Meistä on tullut päärynän mallisia, paino on noussut ja liikunta vähentynyt. Nimenomaan vararengas vyötäröllä on vaarallinen koska se rasva on kertynyt myös sisäelimien ympärille. Joka toinen suomalainen on ylipainoinen ja osa todella lihavia. Lihavia lapsia, lihavia nuoria, lihavia aikuisia ja lihavia vanhuksia, kaiken ikäisten ongelma. Vatsamakkarat lähtevät sulamaan oikealla ruokavaliolla ja liikunnalla. Vain ” syömällä laihtuu ”. Tärkeää on syödä oikein ja oikealla tavalla eli säännöllisesti kolmen-neljän tunnin välein. Painonpudotus ruokavalio tehdään siten että sitä on mahdollista noudattaa vaikka koko loppuelämä. Hyvä asia on se ruokailutottumusten muutos ja liikunta polttavat ensimmäiseksi juuri vatsaontelon sisäistä ja vaarallisinta rasvaa. Siitä on helpompi päästä eroon kuin vatsaontelon ulkopuolisesta rasvasta.
Iän myötä aineenvaihdunta hidastuu mikä vaikeuttaa rasvasta eroon pääsyä.
Voiko rasvaa sitten polttaa paikallisesti juuri esimerkiksi vyötäröltä ? Vastaus on ikävä kyllä ei. Rasvaa ei voida polttaa paikallisesti vaan jos vatsamakkaroista haluaa eroon, ohenee rasvakerros kaikkialta.
Kun syö vähemmän kuin kuluttavaa ja liikkuu säännöllisesti niin rasvaa palaa koko kropasta. Vähäenerginen ruokavalio, rasvaa polttava aerobinen liikunta ja lihaskuntoharjoittelu muokkaavat kropasta pikkuhiljaa hoikemman ja lihaksikkaamman. Kadonnut vyötärö saadaan takaisin. Pelkkä vatsalihasten treenaaminen ei riitä vaikka tekisi vatsalihasliikkeitä tuntikausia päivässä.

Eli syö oikein ja liiku !

– pudotta painoa, paikallinen jenkkakahvojen polttaminen ei ole mahdollista. Se yhtälö pätee että paino putoaa kun kulutat enemmän kuin syöt. Rasvaa palaa tasaisesti koko kropasta.

– syö säännöllisesti 3-4 tunnin välein, näin verensokeri ei heittele ja riski ylensyömiselle vähenee. Jos olet päivän syömättä niin illalla meneekin sitten kaikkea paljon ja kaksin käsin.

– ruokavalio-ohjelma. Herkkupäivä voi olla vaikka kerran viikossa mutta muina päivinä älä syö kuin sitä mitä ruokavalio-ohjelmasi pitää sisällään. Ei ylimääräisiä namuja, ei edes yhden yhtä. Tämä vaatii kovaa itsekuria mutta onnistuu helpommin kun teet tai joku asiaan vihkiytynyt tekee sinulle ruokavalion jota noudatat säntillisesti. Kurinalaisuudesta tulee pikkuhiljaa tapa ja elämä helpottuu. Joka päivä kun pysyt ruokavaliossasi kasvattaa itseluottamusta ja lisää motivaatiota.
Mittanauha on laihduttajan paras ystävä, joka sentti mikä lähtee vyötäröltä ilahduttaa suunnattomasti.

– tee treeniohjelma. Liikuntaa täytyy lisätä ja se täytyy ohjelmoida viikkorytmiin kuin välttämätön paha. Ellei se ole ylöskirjoitettu, silloin siitä on helpompi luistaa. Pidä tarkasti kiinni liikuntapäivistä sen tavoitteen mukaan minkä olet itsellesi asettanut, kun lipsuu kerran, voi koko homma jäädä siihen. Paras tapa minun mielestä on tehdä liikuntaohjelma asiaan perehtyneen henkilön kanssa. Liikunta pitää olla sellaista mistä pitää, sen määrää ja intensiteettiä lisätään pikkuhiljaa sitä mukaa kun kunto kohenee. On tärkeää tehdä treenit oikein ja että sitä on riittävästi ja monipuolisesti mutta ei liikaa että homma ei kaadu siihen että joka paikka on kipeä.

– lepo, uni ja rento asenne elämään, ” kyllä se tästä ” vähentävät stressihormoonien määrää ja siten tukavat laihduttamista. Varaa päivääsi edes pieni hetki että saat vain olla, älä suorita, nauti vain siitä hetkestä.

Motivoi itsesi parantamaan terveyttäsi, painonhallintaa ja lisättyä liikuntaa, tarpeeksi unta ja positiivista asennetta, kyllä onnistut ! Minä olen samalla tiellä, aloitin pari viikkoa sitten. Tein tämän jo kerran aiemmin ja sitten retkahdin, nyt tiedän miten siinäkin onnistuu että nappaa kilot takaisin.
Mutta ei surra, koskaan ei ole liian myöhäistä, eikä sekään ole maailman loppun jos retkahtaa, tärkeintä on yrittää uudestaan.

Tsemppiä kaikille jotka ovat tai suunnittelevat elämänmuutosta terveellisempään suuntaan. Autetaan toisiamme ! Kertokaa omia kokemuksianne ja kommentoikaa, kysykää, vastaamme jos osaamme.

– Hannele ja Siru

Sinua saattaa myös kiinnostaa

Ei kommentteja

Vastaa